ierland-2019.reismee.nl

Dag 8 Blarney Castle - Cork

En weer werden we vanmorgen wakker met een zonnetje. En ook konden we weer genieten van een lekker ontbijt, ik had zalm met roerei en Walter had pancakes met marple siroop. Een Iers ontbijt is echt uitgebreid. Je begint met fruit, yoghurt of melk en muesli, daarna iets warms. Bijvoorbeeld een omelet of pancakes. Maar je kan ook gaan voor een full Irish breakfast, dat bestaat uit worstjes, bacon, eieren, soms bloedworst en bonen in tomatensaus. Daarna zou je nog toast met marmelade moeten nemen. En dan natuurlijk koffie of thee en vruchtensap. Volop energie om de dag goed te beginnen.

We besluiten om naar Blarney Castle te gaan, ongeveer 40 minuten rijden. Blarney Castle is een uit 3 verdiepingen bestaande Tower House, een woon- en vestingstoren, gebouwd in 1446. Dit werd gebouwd doorCormac Laidir MacCarthy, Lord of Muscry nadat het oude kasteel vernietigd was. Het kasteel werd een aantal keren verkocht en van eigenaar veranderd voordat het begin 1700 werd gekocht door Sir James St John Jefferyes, toen gouverneur van Cork City. Maar de meesten mensen komen voor de Blarney Stone. Bovenin Blarney Castle vind je een een steen die de "Stone of Eloquence" genoemd wordt.

Volgens de legende wordt iedereen die de steen kust zeer welbespraakt. Hoe de steen hier gekomen is, is niet duidelijk, er zijn hierover meerdere legenden. Om de steen te kussen, moet je op je rug gaan liggen en achterover gaan hangen met je hoofd naar beneden. En dat op hoogte van ongeveer 100-150 meter. Een speciaal hiervoor aangestelde Stoneholder helpt je hierbij. Na het kussen van de steen krijg je "the gift of Gab" zoals de inwoners van Blarney zeggen.

• There is a stone that whoever kisses
  • Never misses to grow eloquent
  • He may clamber to a lady's chamber
  • Or become a member of parliament

Rondom het kasteel vind je prachtige tuinen waar we doorheen slenteren. Er is ook een Poison Garden, hier vind je allerlei giftige planten, waaronder marihuana.

We bezoeken ook Blarney House, gelegen op hetzelfde landgoed. Leden van de familie Jefferyes zouden dit herenhuis bij de donjon bouwen. Dit huis werd verwoest door brand en in 1874 werd een vervangend herenhuis gebouwd, bekend als Blarney House, dat uitzicht bood op het nabijgelegen meer. In het midden van de 19e eeuw werden de families Jefferyes en Colthurst samengevoegd door een huwelijk en de familie Colthurst bezet nog steeds de mansion. Dit huwelijk vond plaats omdat de familie Jefferyes op een gegeven moment maar 1 kind had, een dochter. Toen de vader overleed, mocht zij het huis en landgoed niet erven, vandaar dat er een huwelijk gearrangeerd werd met de zoon van de familie Colthurst. De familie woont nog steeds op het landgoed. Tijdens hun zomervakantie, als ze elders verblijven, is het huis opengesteld voor publiek. Helaas mag je binnen geen foto's maken omdat het privé bezit is, maar het was erg mooi om te zien.

Na de rondleiding lopen we nog verder door de prachtige tuinen met steeds weer een prachtig zicht op het kasteel. Je vindt hier ook een Fairy Garden, waar ze zeggen dat je elfjes kan tegenkomen. Nou, ik heb ze helaas niet gezien. Maar het is wel een prachtig, wat mysterieus stukje bos dus ik snap waar het sprookjesachtige vandaan komt.

Na dit bezoek rijden we door naar Cork, dit is Ierlands op een na grootste stad. We gaan hier lunchen en wat winkelen. Echt veel cultuur bezoeken we niet in Cork. We lopen nog even naar de volkswijk Shandon waar we de St. Anne's Church willen bezoeken. Deze kerk heeft een klokketoren die de "Four Faced Liar" wordt genoemd. Dit omdat de 4 wijzerplaten allemaal een andere tijd aangeven. Maar de kerk zelf bezoeken we niet. Op het moment dat we hier aankomen is er een straatfeest bezig. Wat een drukte, overal mensen en spelletjes voor kinderen. Terug in het centrum bezoeken we nog de English Market, een hele grote hal vol met etenskraampjes. Prachtig vlees, verse vis, fruit, brood, noem maar op. Je zou er honger van krijgen.

Na in de binnenstad nog een wijntje gedronken te hebben, verlaten we Cork en keren we terug naar Kinsale.

We kleden ons om en gaan zalig dineren bij Bastion in Kinsale. Je hebt hier de keuze uit een 5 of 8 gangen menu. We nemen het 5 gangen menu, dit is ontzettend lekker. Het is wel een chique restaurant, heel iets anders dan de maaltijden in een pub. Maar we hebben wel zalig gegeten. Nu ligt Walter nog wat voetbal te kijken en ik schrijf ons verslag. Morgen verlaten we Kinsale en gaan we richting Killarney. Het weer schijnt morgen slecht te worden, maar we zitten dan toch een eind in de auto. Tot nu toe hebben we echt geboft met het weer.