ierland-2019.reismee.nl

Dag 12 Killarney National Park

Vanmorgen was de hemel strakblauw, een mooie dag om te gaan wandelen.

Vlakbij ons guesthouse liggen de meren van Killarney National Park. Dit park is 60 vierkante kilometer groot, waarbij meer dan een derde bestaat uit water. Je vindt hier 3 meren: Lough Leane, Muckross Lake en Upper Lake. Vanwege het milde klimaat vindt je hier een prachtige vegetatie, het wordt ook wel het Atlantische regenwoud genoemd. Killarney National Park is het eerste nationale park van Ierland.

We beginnen de dag bij Muckross House. Dit landhuis werd in 1834 gebouwd voor Henry Arthur Herbert, parlementslid van Kerry. De Herberts hebben vele belangrijke gasten ontvangen in Muckross House, onder andere Queen Victoria van Engeland en haar echtgenoot in 1861. Vier jaar lang hebben ze kamers verbouwd en aangepast aan dit bezoek, de Queen heeft hier slechts 2 nachten geslapen. In 1899 werd het huis en bijbehorend landgoed van 4450 hectare groot gekocht door de Guinness-familie. Zij verkochten het in 1911 aan de heer William Bowers Bourn, een rijke Amerikaan die het kocht als huwelijksgeschenk voor zijn dochter. Na haar overlijden schonk de familie het huis en het landgoed aan het Ierse volk.

Nu worden er rondleidingen gegeven door prachtig ingerichte vertrekken. Helaas mochten we weer geen foto's maken binnen. Buiten onder andere de slaapkamer, kleedkamer en boudoir van Queen Victoria bezoeken we ook de dienstvertrekken in het souterrain en de keukens, erg leuk om te zien.

Daarna is het tijd om te wandelen. Allereerst lopen we naar Torc Waterfall, een 18 meter hoge waterval in het beboste Friairs'Glen bij Muckross House.

Het is prachtig hier, vooral de rotsen en bomen die bedekt zijn met een laag mos. Dit geeft het bos een heel sprookjesachtig aanzicht. Daarna maken we een wandeling rondom het Muckross Lake.

We stoppen even bij Dinis Cottage, dat in de vroeg 18e eeuw gebouwd werd als jachthut en al sinds 200 jaar fungeert als theehuis. We nemen hier wat te drinken en eten onze zelf meegebrachte lunch op. Daarna lopen we verder over een smalle landtong tussen Muckross Lake en Lough Leane. Op het punt waar de 2 meren samenkomen steken we via een oude brug het water over en lopen we weer terug naar Muckross House.

In het totaal hebben we ongeveer 13 kilometer gelopen. Ondanks dat het wat klammig aanvoelde, was het toch lekker wandelweer, de wind over het meer zorgde voor wat verkoeling.

Daarna zijn we met de auto naar de andere kant van het Lough Leane gereden om een een blik te werpen op Ross Castle, gebouwd in de 15e eeuw. Toen we er aankwamen, werd er juist een huwelijksreportage gemaakt, altijd leuk om een bruid te zien. We hebben even een rondje gelopen om het Castle maar zijn niet meer naar binnen gegaan.

In de avond zijn we vroeg gaan eten omdat we naar een Ierse show gingen, Gaelic Roots in het Killarney Avenue Hotel. Een prachtige show met Ierse muziek, een goede zangeres en 5 Ierse dansers. Erg leuk om mee te maken. Ook mooi om te zien hoe trots de Ieren nog zijn op hun muziek en dans, je hoort deze muziek ook overal. De zaal zat afgeladen met Amerikaanse toeristen, zij waren heel enthousiast, volop meeklappen en roepen, net zoals je ook wel ziet bij countryshows. Al met al een hele leuke avond.

Morgen verlaten we Killarney en gaan we richting de Cliffs of Moher.

Marjan Jan

Hallo, hier zijn we nog even met een berichtje.Alles is hier normaal. Mijn dialyse verloopt zonder problemen en voor de rest passen we ons zoveel mogelijk aan. Aan het verslag te zien zijn jullie nog steeds erg aktief, ik wordt er moe van zoveel als jullie lopen. Mijn indruk is tot nu toe dat Ierland toch een mooi en apart land is. Wij wensen jullie beiden nog veel plezier en fijne dagen toe en kijken alweer uit naar het volgende verslag.
Marjan en Jan