ierland-2019.reismee.nl

Dag 19 Dublin

Het voordeel van ons hotel is de ontzettend gunstige ligging, we zitten op loopafstand van het centrum. En we hadden vandaag weer ontzettend veel geluk, het was prachtig weer. Een strakblauwe hemel, geen wolkje te zien. In de zon was het zalig, boven de 20 graden. Volop genieten dus.

Allereerst zijn we naar Merrion Square gelopen, dit is een van de mooiste pleinen in Dublin. Dit plein met park in het midden wordt omgeven door prachtige 18e eeuwse panden. Vroeger waren dit woonhuizen, nu zijn het vooral kantoorpanden. Vooral de prachtige deuren van deze woningen zijn bekend, geschilderd in heldere kleuren met halfronde bovenlichten en aan weerszijden zuilen.

Het verhaal gaat dat de eerste deur knalgroen geschilderd werd door George Moore, schrijver. Zijn buurman was zo dronken geworden dat hij 's nachts de verkeerde deur binnenging en in bed naast de verkeerde vrouw belandde. Er hebben hier flink wat bekende Ieren gewoond, onder ander de schrijver W.B. Yeats en de nationalistische Ierse leider Daniel O'Connell. Op nummer 1 is de schrijver Oscar Wilde geboren, hier tegenover ligt sinds 1997 een beeld van hem ongegeneerd op een rots. De Dubliners noemen dit ook wel "the fag on the crag" ofwel de flikker op de rots.

Daarna lopen we door naar de National Library. Deze bibliotheek is geopend in 1890. Je vindt hier exemplaren van alle boeken die in Ierland zijn uitgegeven, ook bevat het de beste collectie van Ierse documenten ter wereld. Vooral de koepelvormige Reading Room is erg mooi om te zien, helaas mochten we hier geen foto's maken. Er was op dit moment ook een tentoonstelling over Yeats die we hebben bezocht.

Naast de National Library lag het National Museum of Archeologie, geopend in 1890. Er zijn 4 Nationale Musea in Dublin, allen zijn vrij toegankelijk. Het was een prachtig museum met marmeren pilaren en een prachtige mozaïekvloer. Maar vooral de collectie was indrukwekkend, van voorwerpen uit de prehistorie, een Egyptische afdeling, een Vikingafdeling, een van de grootste collecties goud uit de bronstijd. Wat ik vooral heel indrukwekkend vond, waren de 4 veenlijken die er tentoongesteld waren. Deze veenlijken uit de ijzertijd (circa 600 jaar voor Christus) zijn in 2003 ontdekt.

Na dit prachtige museum zijn we naar Trinity College gegaan, we hadden online kaarten voor het Book of Kells om 11.30 uur. Het Book of Kells is een van de grootste schatten van middeleeuws Europa. Het is een manuscript geschreven in Latijn en bevat de 4 evangeliën van het nieuwe testament (Mattheüs, Marcus, Lucas en Johannes), samen met verschillende inleidende teksten en tabellen. De pagina's zijn gemaakt van kalfshuid dat is geprepareerd om op te schrijven. Er zijn meer dan 150 kalfshuiden gebruikt om het boek te schrijven. Het is waarschijnlijk vervaardigd door jonge monniken van Iona, die in 806 naar Kells waren gevlucht na een inval van de Vikingen. Het is een meesterwerk van westerse kalligrafie met decoraties die buitengewoon kleurrijk zijn. Het kalligrafeerwerk bevat uiterst kunstige spiraalvormen en afbeeldingen van mensen en dieren. Het Book of Kells werd in de 17de eeuw overgebracht naar Trinity College. Via een audiotoer krijgen we uitleg over dit prachtige boek. Ook zien we het boek zelf in een afgesloten vitrine liggen.

Het entreebewijs is ook geldig voor de Long Room, de hoofdkamer van de oude bibliotheek van Trinity College. Deze kamer is gebouwd tussen 1712 en 1732. De kamer is bijna 65 meter lang en bevat meer dan 200.000 van de oudste boeken van de bibliotheek. Het prachtige houten plafond met tongewelven is in 1860 toegevoegd om meer ruimte te maken. Langs het middenpad bevinden zich marmeren busten van beroemde filosofen en schrijvers, de eerste hiervan werd vervaardigd in 1743.

We zien onder andere de buste van Shakespeare.

In de Long Room wordt ook de Proclematie van de Ierse Republiek tentoongesteld. Dit is een van de weinige resterende originele kopieën die in het geheim werden gedrukt in Liberty Hall op de dag voor het begin van de Republiek in 1916. Erg indrukwekkend om deze Long Room te bezoeken.

Na dit prachtige bezoek zijn we verder gelopen op het terrein van Trinity College. In 1592 stichtte de protestante Elizabeth I van Engeland Trinity College. Katholieken werden voor het eerst toegelaten in 1873, vrouwen pas in 1904. De huidige gebouwen stammen veelal uit de georgiaanse periode of uit de 19de eeuw. De universiteit kent veel groen, overal liggen grasvelden. We lopen over Library Square met zijn 30 meter hoge Campanile uit 1853 en verlaten het complex door de hoofdingang.

Op aanraden van Menno gaan we vlakbij het Trinity College lunchen bij O'Neill's, hier heeft hij ook gegeten toen hij in Dublin was. De sandwiches waren inderdaad lekker. Daarna doorgelopen naar de wijk Temple Bar waar je ook de bekende, roodgekleurde Temple Bar vindt. Deze wijk zit vol met restaurants en pubs, al is het overdag nog niet zo druk. Het is een gezellige oude wijk met keistraatjes en mooie gevels met overal bloemen. We zijn heel even Temple Bar binnengegaan, we willen hier komende dagen nog een keer gaan lunchen.

Daarna was het tijd om te shoppen in Grafton Street, een van de drukste en chicste winkelstraten van Dublin. Leuk was natuurlijk wel dat het overal uitverkoop was. Een van de mooiste warenhuizen uit Ierland is Brown Thomas, echt een prachtige winkel. Met merken als Boss, Versace, Gucci, Louboutin, noem maar op. Helaas zijn deze merken zelfs in de uitverkoop ver boven mijn budget, dus bleef het bij kijken.Toch heb ik nog wel een leuke blouse gekocht verderop in de straat.

Daarna hebben we, heel toeristisch, een hop-on-hop-of bus genomen. Omdat we een 3-daagse buspas hebben, zit dit er ook bij in. Op die manier hebben we meer dan een uur door Dublin gereden langs alle bezienswaardigheden. We zaten lekker bovenin de bus met open dak, zeker geen straf zo in de zon.

Rond half 6 waren we weer terug op de hotelkamer. Even de voeten laten rusten, omkleden en weer op zoek naar een leuk restaurantje. Dit keer zijn we bij Hugo's gaan eten. Dat beviel ons erg goed, we hebben voor vrijdag ook een tafel gereserveerd. Na het eten snel terug naar onze kamer want de Nederlandse dames moeten spelen en dat wil Walter toch wel zien. Terwijl hij naar de verlenging ligt te kijken, schrijf ik mijn dagelijkse verslag. We hebben weer een mooie dag achter de rug.

Hans en Maria

Super, om jullie verslag te lezen. Zo beleven we de indrukwekkende stad weer opnieuw. En zeker met de mooie foto's erbij. De eerste keer in Dublin deden we ook de toer met de hop on hop off. Een gemakkelijke manier om de stad te verkennen. 's Avonds hadden we afgesproken in de Temple Bar met Edo. We zagen veel wegwijzers in de stad met de naam. Bleek een hele wijk zo te heten, ha ha. Alles is goed gekomen hoor.
Geniet samen nog fijn in deze gezellige stad en zing mee in een van de vele sfeervolle cafés.
Veel groetjes!

Marjan en Jan

Hallo Nicole en Walter,
Eerst nog bedankt voor jullie wensen per sms.Nooit geweten dat Dublin zo,n mooie stad is.Vooral de foto,s waren prachtig. De vakantie zit er nu bijna op zodat dit onze laatste reactie wordt. Wij wensen jullie een voorspoedige terugreis en tot gauw.
Groeten van ons.