ierland-2019.reismee.nl

Dag 3 Glendalough

Wat hebben we vandaag een mooie maar vermoeiende dag gehad!!

We zijn naar Glendalough in de Wicklow Mountains geweest. De naam Glendalougth kom van het Ierse Gleann Dá Locha, het dal van de 2 meren. Bij Glendalough vind je oude kloosterruïnes gesticht door St. Kevin. DIt gebied behoort tot de oudste Christelijke overblijfselen van Europa. St. Kevin begon zijn klooster klein en bescheiden in de 6de eeuw, maar al snel werd Glendalough een belangrijk centrum voor studie en devotie. In zijn hoogtijdagen was het een hele stad waar ruim 3000 monniken leefden, met boerderijen, een kathedraal en een 30 meter hoge toren. Ruim 500 jaar lang was het hier vredig en het aantal monniken en niet-kerkelijke inwoners groeiden. Glendalough werd echter meermaals aangevallen en geplunderd door de Vikingen en uiteindelijk werd het in 1398 door de Normandiërs veroverd. Nu vind je nog de ruïnes van St. Kevins Church, de Cathedral, een begraafplaats die nog steeds in gebruik is en de Round Tower. Toen wij hier rondliepen was het ook heel druk met veel schoolklassen die uitleg kregen over de geschiedenis.

Maar wij wilden hier ook graag gaan wandelen. Bij Glendalough zijn 9 wandelingen uitgezet, van makkelijk tot heel moeilijk. Wij kozen voor de Spinc en Glenealo Valley walk, een wandeling van ruim 11 kilometer met een klim van 380 meter. Wandelschoenen aan, rugtas om, water en wat te eten meegenomen en daar gingen we. Allereerst liepen we een steil pad omhoog langs de Poulanass waterval.

Daarna lopen we via ruim 600 traptreden naar boven in het gebied Spinc. De naam Spinc komt van het Ierse "An Spinc" en betekent spitse heuvel. Nou, dat hebben we geweten. Na een flinke klim naar boven kwamen we uit bij een prachtig uitzicht over zowel het Lower als het Upper Lake. Werkelijk fenomenaal! Daarna verder klimmen naar de top van de berg. Gelukkig lagen er overal houten vlonders gemaakt van bielzen met daarin gekromde spijkers geslagen, dat liep eigenlijk best goed.

We lopen langs de kliffen en het Upper Lake steeds hoger en genieten van de mooie uitzichten. Bovenop de top stond een stevige wind en werd het een stuk kouder maar eigenlijk hadden we prachtig weer. Geregeld zon en de hele dag droog, wat wil je nog meer.

Vanaf de top (ruim 500 meter boven zeespiegel) dalen we langzaam af door dekenveen naar de prachtige Glenealo-vallei. Hier steken we een riviertje over waarna we aan de overkant van het water weer teruglopen.

Dit stuk viel nogal tegen. Het was nog flink dalen over een ruig pad vol stenen en kiezels. Maar wel weer met prachtige vergezichten. Dalen is voor mijn knieën niet zo fijn, dus deden we rustig aan. Helemaal beneden vind je nog de resten van de oude loodmijn van Van Diemen. Vanaf daar lopen we via een makkelijk pad langs het Upper Lake terug naar de parkeerplaats. Uiteindelijk hebben we ruim 4 uur over de wandeling gedaan, uiteraard wel met de nodige stops. Dat voelden we ook wel aan onze benen en voeten, maar ... Walter heeft geen blaren!!

Omdat we toch wel moe geworden waren, besloten we terug te gaan naar ons hotel om ons om te kleden. We wilden wat gaan eten in het plaatsje Wicklow. Hier waren we gisteren ook al geweest, maar toen regende het zo hard dat we de auto niet zijn uit geweest. Er waren niet veel winkeltjes te vinden en eigenlijk hadden we ook wel honger gekregen na zo'n lange wandeling. We wilden gaan eten bij de Brass Fox, een nieuwe pub die in 2018 een prijs voor beste nieuwkomer heeft gehad. Lekker chickenwings en gebakken brie vooraf, dit delen we dan. Daarna voor mij een hamburger en voor Walter roast pork. Natuurlijk met een lekkere fles Italiaanse wijn.

Nu zijn we weer terug bij het Ballyknocken House waar we nog 1 nacht zullen verblijven. Eigenlijk zijn we allebei heel moe, maar het is nog te vroeg om al naar bed te gaan. Dus maar beneden het verslag schrijven dan kan Walter er nog de foto's bij zetten. Morgen verlaten we deze omgeving en zakken we af naar het zuiden.

Marjan Jan

Hallo samen,
Wat een wandeling! Ik was al moe na het lezen.hier is alles normaal met vandaag lekker weer. Ik hoop bij jullie ook.aan de foto,s te zien toch een heel mooi land.We kijken al weer uit naar de volgende verhalen.Nog heel veel plezier, mooi weer en liefde op deze aparte vakantie.
Groeten en beste wensen van ons.