ierland-2019.reismee.nl

Dag 4 Kilkenny

Na nog een laatste lekker ontbijt verlaten we county Wicklow en Ballyknocken House. Ons einddoel van vandaag is Tramore, maar we maken een omweg via het plaatsje Kilkenny. Het weer ziet er vandaag goed uit, rond de 19 graden en licht bewolkt met regelmatig mooie blauwe luchten. Geen regenbui te bekennen vandaag.

We rijden een flink stuk via de snelweg en hoofdwegen. Die hoofdwegen zijn toch wel een verhaal apart. Het zijn 1-baanswegen zonder afscheiding ertussen waar je 100 km/uur mag rijden. Naast deze wegen vind je gewoon opritten van huizen en bedrijven. Ook lopen er langs de weg mensen te wandelen. Ook de 80 km wegen zijn soms een verschrikking. Heel smal door de vele muurtjes en begroeiing waardoor je ook geen tegenliggers aan ziet komen. En dan scheuren ze soms echt de bocht om. Gelukkig is het wel rustig op de wegen, behalve dan bij Dublin. Er wonen natuurlijk ook niet zoveel mensen in Ierland, in de republiek wonen slechts 4,6 miljoen inwoners, dit terwijl het oppervlak volgens mij nog groter is dan Nederland.

Maar goed, terug naar Kilkenny. Kilkenny is de hoofdstad van County Kilkenny. Het is een gezellig stadje met een middeleeuwse uitstraling. We gaan eerst een tafel reserveren bij Rinuccini Ristorante, Walter heeft hier jaren terug gegeten tijdens een zakenreis naar Ierland. Daarna slenteren we wat door het centrum. We beginnen bij het Shea Alms House, een van de weinige overgebleven armenhuizen in Tudorstijl waar nu een toeristenbureau inzit. Daarna lopen we door naar de St. John's Bridge voor een mooi uitzicht over Kilkenny Castle.

Daarna lopen we St. Kieran's Street in, een autovrije straat met mooie pandjes en winkeltjes. We drinken wat bij Kyteler's Inn. Deze middeleeuwse herberg is genoemd naar Alice Kyteler, een heks uit de 14e eeuw. Vier van haar echtgenoten stierven een mysterieuze dood waarna Alice en haar dienstmeid berecht werden voor hekserij. Op onverklaarbare wijze werd Alice vrijgesproken waarna zij vluchtte uit Kilkenny. Helaas voor haar dienstmeid eindigde zij wel op de brandstapel.

Een stukje verder in de straat vind je Smithwick's bierbrouwerij, het oudste biermerk van Ierland wordt hier gebrouwen.

We eindigen bij het Rothe House, een mooi koopmanshuis in Tudorstijl.

Daarna lopen we via High Street weer terug richting het Castle. Maar eerst gaan we lekker Italiaans eten met een goed glas Sangiovese erbij, heerlijk!

Na het eten bezoeken we Kilkenny Castle. Dit kasteel bestaat al meer dan 8 eeuwen en door de eeuwen heen zijn er veel wijzigingen en toevoegingen aan het kasteel aangebracht. De bouw van het kasteel begon in 1190 en het was tot 1935 bewoond. Vanaf het eind van de 14de eeuw woonde hier de machtige familie Butler. In 1967 schonken hun nazaten het kasteel aan de staat. Twee vleugels van het kasteel zijn op dit moment gerestaureerd. We bezoeken onder andere meerdere slaapkamers, een bibliotheek en de schitterende Long Gallery met een prachtige schilderijencollectie. Ook brengen we een bezoek aan de eetkamer waar een prachtig gedekte tafel staat.

Hierbij staat aangegeven dat het beveiligd is met alarmering. Maar natuurlijk wil Walter weer een aparte foto maken en steekt hij zijn arm met fototoestel over het afzetkoord om de foto te maken. En ja hoor, daar gaat het alarm af. Je kan hem ook nergens meer naartoe nemen. Na nog even door de Rosegarden en het Courtyard gelopen te hebben, zoeken we de auto weer op.

We moesten tenslotte nog een uur rijden naar onze nieuwe B&B, Fernhill House in Tramore. Het is een leuk huis in een mooie woonwijk. We werden hartelijk welkom gegeten door de eigenaresse. We hebben een kamer met uitzicht op zee. Dit is op loopafstand dus hebben we nog een rondje gelopen door de wijk en langs de kust, ook omdat het nog zo'n lekker weer was om een stukje te lopen. Daarna een pub opgezocht om nog wat te eten en nu zitten we lekker op onze kamer met de voetjes omhoog. Ik weer aan het schrijven in mijn dagelijkse verslag en Walter de route voor morgen in aan het voeren in zijn telefoon.

Anouk

Heel leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te zien! Geniet maar lekker samen de komende 3 weken!