ierland-2019.reismee.nl

Dag 5 Waterford - Hook Head

En weer werden we vanmorgen wakker met een zonnetje. De B&B heeft 4 kamers en toevallig zaten er op dit moment alleen Nederlanders en Belgen. Van de heer des huizes kregen we een lekker ontbijt geserveerd, voor mij zalm met gepocheerde eieren, voor Walter bacon met gepocheerde eieren.

Rond 9 uur zaten we in de auto richting Waterford. Dit is de hoofdstad van de county Wexford en heeft 51.500 inwoners. Je kan zien dat deze omgeving economisch gezien floreert, je vindt hier prachtige huizen en alles ziet er goed verzorgd uit.

Waterford werd in 914 gesticht door de Vikingen en is hiermee de oudste stad van Ierland. Maar Waterford is vooral beroemd door zijn kristal. We gingen dan ook als eerste naar de Waterford Crystal Visitor Centre waar we een rondleiding door de fabriek deden. De fabriek hier is niet de enige fabriek, er zit ook een fabriek in Slovenië waar het gekleurde kristal gemaakt wordt.

Alles is hier nog handwerk, je begrijpt dan ook goed waarom dit kristal zo duur is. De oorspronkelijke glasfabriek werd in 1783 opgericht door 2 broers, George en Willam Penrose. Zij waren geen glasblazers maar handelsmannen die Waterford kozen voor de gunstige ligging. Ze namen Tsjechen in dienst die de kunst van het glasblazen beheersten. Door de hoge belastingen moest de fabriek in 1851 sluiten. In 1947 opende een nieuwe fabriek haar deuren, sinds 1990 neemt de vraag naar Waterford kristal weer toe. Tijdens de rondleiding zie je hoe de vazen gemaakt worden door glasblazers en hoe de prachtige patronen met de hand gegraveerd worden. Met een schaal is een graveur ruim 3 uur bezig. Heel interessant om te zien, maar helaas ook erg duur allemaal.

Ook de Ball van New Year's Eve op Times Square is gemaakt van Waterford Chrystal. Hij is opgebouwd uit stukken zoals hieronder op de foto staan.

Na de rondleiding zijn we de stad ingelopen, allereerst richting Reginald's Tower. Deze toren werd in 1185 gebouwd door de Anglo-Normandiërs. De muren van de toren zijn 3 meter dik. Deze toren is het oudste stedelijke bouwsel in Ierland. Reginald's Tower is genoemd naar Ragnall, een Viking die hier in de 10de eeuw de dienst uitmaakte. Het is het enige monument in Ierland dat is vernoemd naar een Viking-veroveraar.

We slenteren verder langs Grey Friairs, een 13de ruïne, ook wel French Church genoemd vanwege de hugenoten die hier na 1693 samenkwamen. In George Street en Barronstrand Street vinden we leuke winkels, onder andere een Tommy Hilfiger winkel waar ik een leuk blouseje heb gekocht.

Het is bijna lunchtijd dus gaan we een broodje eten. Walter neemt een blaa, dit is een specialiteit van Waterford. Het is een speciaal, heel bloemig wit broodje. De eigenaar van het zaakje is ontzettend vriendelijk, hij geeft ons allerlei tips om nog te doen vandaag. Je merkt wel dat hij moet zoeken naar Engelse woorden, het Iers is voor ons niet te verstaan. Volgens hem is de kust hier helemaal niet zo mooi, aan de westkust moet het veel mooier zijn. Gelukkig hebben we dat nog tegoed.

We verlaten Waterford en rijden naar Dunmore East vanwaar je een mooi uitzicht hebt op Hook Peninsula.

Daarna rijden we door naar Ballyhack waar we de veerboot nemen naar Hook Peninsula. Dit is een vredige kaap met ruïnes en rustige dorpjes. We rijden hier een rondje, de "Ring of Hook". Via Duncannon rijden we naar Hook Head op het zuidelijkste puntje van het schiereiland. Hier vind je Hook Headlight, de oudste nog werkende vuurtoren ter wereld. We doen hier een rondleiding en komen te weten dat de vuurtoren stamt uit 1172 en is gebouwd door William Marshall, die ook Kilkenny Castle heeft gebouwd. De vuurtoren heeft van buiten een modern aanzicht, van binnen zie je pas goed hoe oud hij is. Bovenop heb je een prachtig uitzicht over de Ierse zee. Het is gelukkig nog steeds mooi weer, volop zon met wat wolken.

Via Slade Castle rijden we naar de ruïne Tintern Abbey, een 13de eeuws cisterciënzer abdij die ook gebouwd werd door William Marshal, graaf van Pembroke. Helaas ging de abdij net sluiten, dus we konden niet meer naar binnen. Maar ook van buiten zag hij er indrukwekkend uit.

Daarna zijn we weer teruggereden naar de veerpont. Onderweg begon het wat te regenen, maar dat maakte nu niets meer uit. Omdat het al over zessen was, besloten we om maar meteen ergens te gaan eten voordat we terug zouden gaan naar de B&B. In Ierland eten ze al vroeg, bij veel pubs kan je na 20 uur niet meer terecht om iets te eten. Nu zijn we weer terug bij Fernhill House waar we nog 1 nacht blijven.

Marjan Jan

Weer een lang verslag met mooie foto,s bekeken. Jullie doen wel ontzettend veel.Ik denk dat jullie na de vakantie eerst moeten uitrusten. De foto,s geven een prachtig beeld van hoe mooi Ierland is. Ik had alleen verwacht dat jullie de kristalwinkel zouden leeglopen i.p.v. een bloesje. Wel fijn dat het weer meevalt. Wij wensen jullie samen nog hele fijne dagen toe en kijken uit naar het volgende verslag.
Groeten van Marjan en Jan.