ierland-2019.reismee.nl

Dag 9 Kinsale - Killarney

Helaas kwam het weerbericht vandaag uit, we werden wakker met flinke regen. Alles zag grijs, laaghangende wolken hingen boven het water. Nu hadden we vandaag een reisdag, dus we hoopten dat het weer verderop wat op zou klaren. Maar jammer genoeg was dat niet het geval, het heeft eigenlijk de hele dag geregend.

Na het ontbijt verlieten we Kinsale en gingen op weg richting Killarney in county Kerry. Dit was ongeveer 3 uur rijden. Tijdens deze route reden we een heel stuk over de Wild Atlantic Way, de langst bewegwijzerde kustroute ter wereld, 2600 km lang. Deze weg begint (of eindigt) in Kinsale en gaat dan helemaal langs de westkust naar het noorden. Het moet een prachtige route zijn.

Onze eerste stop was Bantry, een leuk havenplaatsje. Helaas stroomde de regen hier ook op ons neer, ook het uitzicht was niet veel door de zware bewolking. We zijn gestopt bij Het Bantry House & Gardens.

Bantry House wordt sinds 1739 bewoond door de familie White, de vroegere graven van Bantry. Op dit moment wordt het huis nog steeds bewoond door afstammelingen van deze familie. Het oorspronkelijke huis stamt uit circa 1700, maar de noordgevel is van latere datum. De 2e graaf van Bantry hield van reizen en geld uitgeven, hij heeft dan ook een indrukwekkende kunstcollectie aangeschaft. Helaas heeft de familie ook weer veel moeten verkopen in de loop der jaren, dit om de hoge kosten van het huis te kunnen betalen. Wel hebben we nog een paar indrukwekkende wandtapijten gezien die gemaakt zijn door Marie Antoinette ter gelegenheid van haar huwelijk met de toekomstige Lodewijk XVI. We hebben hier een rondleiding gehad, helaas mochten er weer geen foto's gemaakt worden omdat het privé bezit is. Bij het huis zijn ook mooie tuinen, helaas regende het zo erg dat we daar niet echt van hebben kunnen genieten. We hebben snel wat foto's gemaakt en zijn toen teruggegaan naar de auto.

Na Bantry zijn we via de Caha Pass naar Kenmare gereden. Ook nu konden we niet genieten van het mooie uitzicht door de laaghangende bewolking en de regen. Maar als het goed is, krijgen we morgen een herkansing. We willen dan de Ring van Beara gaan rijden en deze route gaat ook via de Caha Pass.

Toen we in Kenmare aankwamen, was het tijd voor de lunch. Kenmare is een klein, toeristisch plaatsje met ongeveer 1.850 inwoners. De Ierse naam van de stad is Neidin en dit betekent Klein Nest. Het stadje is gesticht in 1670 door Sir William Petty. Het uiterlijk van Kenmare is meer bepaald door zijn opvolger, de eerste markies van Landsdowne, die er in 1775 een stad voor grootgrondbezitters van maakte, met huizen met keurige stenen gevels en decoratief pleisterwerk. Dit zie je hier nog steeds, Kenmare staat bekend om zijn kleurige huizen. Je vind hier volop winkeltjes en eetgelegenheden.

Vanaf Kenmare was het nog ongeveer 45 minuten rijden naar Killarney, onze eindbestemming van vandaag. Het was een mooie tocht over slingerende wegen door bossen en langs grote weiden. Rond 16 uur kwamen we aan bij Fuchsia House Guesthouse, hier blijven we de komende 4 nachten. We werden hartelijk welkom geheten door eigenaar Patrick. Van buiten zag het er in de eerste instantie iets verwaarloosd uit, maar van binnen was het erg netjes. We hebben een ruime kamer met uitzicht op de achtertuin. Dat is wel fijn, want het guesthouse ligt aan een drukke weg, daar hebben we nu geen last van.

Gelukkig werd het rond 18 uur eindelijk droog zodat we lopend naar het centrum konden gaan, dat is ongeveer 900 meter lopen. Killarney is een leuke toeristenplaats met volop restaurants, barretjes en winkels. De meeste winkels waren vandaag ook tot laat open, dat was wel leuk. Ik heb dan ook nog een Aran sweater gekocht, de bekende Ierse trui. Nu heb ik een vest genomen, maar het is wel met hetzelfde patroon en van dezelfde wol. Ze hadden hier een hele winkel vol met dit soort truien en vesten, in alle mogelijke kleuren. Er zit ook een echtheidscertificaat bij.

Nu zijn we weer terug op onze kamer. Gelukkig schijnt het weer de komende week weer beter te worden, ook volgens de Ieren was het vandaag een hele slechte dag. Maar hoewel de Ieren veel over het weer praten, zullen ze niet gauw zeggen dat het weer slecht is. Bij slecht weer zoals vandaag praten ze over het weer van morgen dat ongetwijfeld beter zal zijn!