ierland-2019.reismee.nl

Dag 13 Killarney – Lisdoonvarna

Vandaag hebben we Killarney en onze gastvrije host Patrick en zijn vrouw Erica verlaten. We vertrokken met een licht regenbuitje maar al snel werd het stralend blauw. Het weer was vandaag verder fantastisch, in de middag werd het zelfs 28 graden met een strakblauwe hemel. Wat ziet alles er dan veel mooier uit!

Voordat we het zuiden van Ierland zouden verlaten, wilden we nog een stukje over Dingle Peninsula rijden. Dit is het meest noordelijk schiereiland van County Kerry. Langs de zuidkant van het schiereiland rijden we naar het plaatsje Dingle, onderweg hebben we de mooiste uitzichten over Kerry Peninsula dat we gisteren bezocht hebben. We stoppen even bij Inch Beach, een prachtig groot strand.

We stoppen even voor een kop koffie in het plaatsje Dingle, dit is een van de grootste plaatsjes op het schiereiland. Ook hier vind je weer allerlei pubs en de meest prachtige winkels. En dat alles achter mooie, oude, gekleurde huisjes. We stoppen even bij Murphy’s Icecream, een bekende ijszaak die ontstaan is in Dingle. Ze hebben hier de meest fantastische ijssmaken zoals Irish Coffee ijs of Gin ijs. Walter ging voor een dreamy creamy caramel. Dingle is vooral zo bijzonder omdat zijn bekendst inwoner een dolfijn is die in de baai bij het dorpje leeft. Je ziet dan ook overal boottochten aangeboden om de dolfijn te zien. Hij heeft zelfs een naam gekregen, Fungi. Wij hebben hem niet gezien en hadden ook geen tijd voor een boottocht, helaas.

Daarna reden we via de noordkant van het schiereiland weer terug naar het vasteland. Een prachtige tocht door de Slieve Misch Mountains. De Wild Atlantic Way loopt hier ook langs, de Connor bergpas is zelfs een van de hoogste bergwegen die de WAW volgt. Je had hier dan ook de meest prachtige uitzichten.

In Tralee op het vasteland zijn we gestopt voor een lunch. Dit was best een flinke plaats met een leuke winkelstraat. Daarna doorgereden naar Tarbert waar we de veerboot naar Killimer genomen hebben.

En toen verder langs de kust naar boven, een prachtige tocht. Langs witte stranden waar het dankzij het prachtige weer ook steeds druk was. Op een gegeven moment reden we langs Trump International Golf & hotel. Helaas vind je hem ook overal.

We reden door Lahinch, een toeristenplaatsje waar het echt ontzettend druk was. Ik had geprobeerd om hier een hotel te boeken, maar dat was niet gelukt. Nu begrepen we waarom. Op de golfbaan werden er voorbereidingen getroffen voor de Dubai Duty Free Irish Open, deze zijn van 4-7 juli. Je zag dat de tribunes werden opgebouwd op de golfbaan. Het is maar goed dat we nu niet in Lahinch zitten, de prijzen van de restaurants zullen deze dagen wel flink stijgen.

Ons einddoel was hotel Ritz in Lisdoonvarna. Dit keer geen B&B of guesthouse, maar een gewoon hotel. Omdat het zo’n lekker weer was, zijn we nog een stukje gaan lopen. We kwamen bij het Burren Smokehouse waar we een korte film over het roken van zalm gezien hebben. Ook kregen we nog wat zalm te proeven. Daarna lekker gaan eten bij Sheedy’s Restaurant.