ierland-2019.reismee.nl

Dag 16 Lisdoonvarna - Clifden

We verlaten de prachtige Burren en rijden verder naar het noorden.

Onze eerste stop is bij Dunguaire Castle in Kinvarra. Het ligt heel mooi op een kleine landtong. De O'Heynes, nakomelingen van de koningen van Connaught, bouwden dit door een ringmuur omgeven tower house in de 16e eeuw. Het gebouw bestaat uit meerdere verdiepingen. De eerste verdieping kan je afhuren voor een middeleeuws feest of diner. Bovenop het tower house kan je rondlopen via een hele smalle doorgang. Gelukkig was het er nog niet heel druk, maar er kwamen al meerdere bussen aanrijden toen wij er waren.

Daarna zijn ze doorgereden naar Galway, of zoals de Gaelische naam luidt An Ghailimh. Galway is een levendige studentenstad en het centrum van de Gaelicsprekende gebieden in West-Ierland. Er wonen ongeveer 77.000 inwoners. Het is Ierland's op twee na grootste stad en het wordt de meest Ierse stad van Ierland genoemd. Galway is de hoofdstad van het gelijknamige graafschap.

Onder de Anglo-Normandiërs was de stad een een bloeiende handelspost. In 1396 verkreeg Galway een koninklijk charter en de volgende 2 eeuwen werd de stad bestuurd door 14 koopmansfamilies, de tribes. Onder invloed van de Engelsen kwam Galway tot grote welvaart, maar na de Slag bij de Boyne raakte de stad in verval. Inmiddels is Galway opnieuw opgebloeid als ontwikkelingscentrum voor de hightechindustrie.

Het centrum van de stad ligt aan de rivier de Corrib, die van Lough Corrib naar zee stroomt en steeds breder wordt naarmate hij de baai van Galway nadert. We lopen eerst naar de Salmon Weir Bridge die over de Corrib gaat. Deze brug werd in 1818 gebouwd om veroordeelden van het gerechtshof naar de gevangenis te brengen. Nu is de brug vooral bekend bij vissers die tijdens het paaiseizoen van de zalmen hier komen vissen.

Aan de overkant van de rivier ligt de Kathedraal van Galway. De officiële naam is Kathedraal van Onze Lieve Vrouwe in de Hemel en Sint-Nicolaas. Het is nog een nieuwe kerk, gebouwd in 1965 maar met een prachtig interieur. Je vindt hier een mix van gotische, Renaissance en barokke stijlelementen die vervaardigd zijn van lokale kalksteen en marmer uit de Connemara. Toen we aankwamen was er nog een mis bezig dus moesten we even wachten voordat we naar binnen mochten. Na de mis werd er nog enige tijd op een enorm orgel gespeeld, dat was wel heel sfeervol.

Daarna zijn we langs de rivier de Corrib naar de Spanish Arch gelopen, een leuke wandeling langs het water met overal weer die prachtige roze bloemen die we gisteren ook in de Burren zagen. De Spanish Arch dateert uit 1584 en is nog het enige overgebleven stuk stadswal uit die tijd. We lopen verder Quay Street in, een drukke straat met vlaggen en mooi gekleurde pandjes. Overal zie je hier pubs, terrassen en eethuisjes, heel druk en gezellig. We gaan lekker een pasta eten bij een Italiaans restaurantje met een lekker glas wijn erbij.

Daarna slenteren we verder richting Shop Street en William Street. Gezellige winkelstraten en ondanks dat het zondag is, zijn bijna alle winkels open. We eindigen bij Eyre Square, een stadspark waar de vlaggen van de 14 tribes van Galway nog wapperen. Ook hier vind je weer volop pubs en eethuisjes.

We verlaten Galway en rijden verder richting de kust. We zien steeds meer van het prachtige landschap van de Connemara, prachtige groene bossen met schitterende meren en op de achtergrond steeds weer de Atlantische Oceaan. Omdat we nog wel wat tijd hebben, rijden we een stuk van de Sky Road, een kustweg in de buurt van Clifden. Ook hier steeds weer prachtige uitzichten. Jammer is wel dat de wegen in Ierland smal zijn en je weinig uitzichtpunten hebt of plaatsen om te stoppen. In het dorpje Roundstone stoppen we even om toch wat foto's te maken.

We rijden verder langs Ballyconneely met zijn prachtige rotsachtige eilanden en stoppen even bij een van de stranden hier. Het zand is bijna wit en het water heeft een prachtige turquoise kleur, erg mooi. Het weer zit niet echt mee, het waait ontzettend en het is niet echt warm. Het ene moment schijnt de zon en 5 minuten later regent het weer, je kan er geen peil op trekken. Gelukkig was het wel steeds droog als wij uit de auto waren, dus we mogen niet klagen.

Nu zijn we aangekomen in Clifden, een gezellig klein stadje dat het opvallende skyline heeft door zijn 2 kerktorens. Helaas hebben we deze nog niet op de foto gezet, dat komt morgen wel. Ook in Clifden vind je volop restaurants en pubs, dus dat zit wel goed. We overnachten bij Sharamore House, dat ligt iets buiten Clifden. We hebben een prachtig uitzicht over zee en weer een mooie, ruime kamer.