ierland-2019.reismee.nl

Dag 17 Connemara National Park

Vandaag weer een prachtige dag in het mooie Ierland. Natuurlijk begonnen we de dag weer met een stevig ontbijt, zalm met gepocheerd ei voor mij en pancakes voor Walter. We konden dus met een goed gevulde maag op pad.

Ons eerste reisdoel was Kylemore Abbey, een van Ierlands meest bezochte attracties. Kylemore Abbey is een prachtig landhuis gelegen aan een meer.

Mitchel Henry, een Engels politicus liet kocht het 6.075 hectare grote terrein in 1950 voor zijn vrouw Margaret. Hij liet er een prachtig landhuis bouwen waar zij samen met hun 9 kinderen gingen wonen. Helaas stierf Margaret in 1874 aan dysenterie terwijl ze op vakantie was in Egypte op 45 jarige leeftijd. Mitchel Henry liet ter nagedachtenis aan zijn vrouw tussen 1877 en 1881 een prachtige neo-gotische kerk bouwen op zijn landgoed. Iets verderop staat het eenvoudige mausoleum waar Margaret begraven ligt. In 1910 stierf Mitchel Henry en werd zijn urn met as bijgezet in het mausoleum.

In 1903 verkocht Mitchel Henry het landhuis en de landerijen aan de Hertog van Manchester. In 1914 nam een ontroerendgoed-speculant uit Londen het geheel over. Hij heeft hier nooit gewoond. In 1920 kwam het huis in handen van de Benedictijnen zuster die gevlucht waren uit Ieper in België, zij bewonen het huis nog steeds. Deze nonnen hebben een lange onderwijstraditie. In 1923 stichtten zij een meisjesinternaat en werden de grote receptiezalen omgebouwd tot klaslokalen en slaapzalen. In 2010 zijn de laatste studentes hier afgestudeerd.

Het huis biedt een prachtige tentoonstelling met multimedia. Zo zie je op schermen Mitchel en zijn vrouw met elkaar praten. Meerdere kamers zijn prachtig ingericht en eindelijk mochten we binnen ook foto’s maken.

Nadat we ook de gotische kerk hebben bezocht, zijn we met een shuttlebus naar de Victoriaanse ommuurde tuin gegaan. Deze tuin is 2,4 hectare groot en ligt op de zonnigste en warmste plek van het landgoed. De tuin is in dezelfde tijd aangelegd als het landhuis. Op dit moment zijn er nog steeds 7 tuinmannen fulltime in dienst, aangevuld met de hulp van studenten. Het is dan ook een prachtige tuin, vooral nu veel bloemen nog in bloei staan. Ook vind je hier nog de woningen van de vroegere hoofdtuinman en zijn knechten en een deel van de vroegere kassen. Al met al hebben we een paar uur doorgebracht op dit prachtige landgoed.

Daarna zijn we naar het visitor centre van het Connemara National Park in Letterfrack gereden. Dit nationale park is 2.957 hectare groot en bestaat uit bergen, moerassen, meren, veengebieden en graslanden. De bergen maken deel uit van de Twelve Bens of Beanna Beola Range, een beroemde bergketen. Bij het visitor centre beginnen meerdere wandelingen, helaas hebben we daar geen tijd meer voor doordat we zo lang bij Kylemore Abbey zijn geweest.

Wel hebben we nog voldoende tijd om de Connemare Loop te gaan rijden, deze maakt ook weer deel uit van de Wild Atlantic Way. Het is een prachtige route door North West Connemara. We starten bij Renvyle Peninsula, opnieuw een schiereiland in de Atlantische Oceaan. Hier vind je prachtige stranden en smalle weggetjes door glooiende heuvels. We rijden verder langs de Killary Fjord, in de ijstijd kon je vanaf hier naar Noorwegen lopen. Wat is het hier toch mooi. In Leenane zijn we gestopt voor een lunch, een dorp met nog geen 10 huizen waarvan de helft pub of winkel is. Overal zie je ook hier prachtig wollen truien en schapenvellen.

Daarna volgt een prachtige tocht naar Maam Cross, door de bergen, langs meren, wat is het hier mooi. Via een wat grotere weg rijden we naar Recess, waar we weer afslaan om over smalle wegen door dit mooie landschap te rijden. Een groot deel van de landschap bestaat uit veengebied, er wordt hier nog steeds turf gestoken. Regelmatig zie je afgestoken gebieden en plakken turf die liggen te drogen.

Je ziet ook overal schapen lopen. Niet alleen achter de hekken maar ook gewoon op de weg. Helaas zijn ze wel bang voor mensen, zodra je uit de auto stapt, lopen ze weg. Echt slim zijn ze ook niet, ze rennen zo de weg op. Maar wel een ontzettend leuk gezicht. Zelfs tot boven aan de bergen zie je witte stipjes, hier lopen de schapen rond.

Uiteindelijk eindigt de tocht weer bij Kylemore Abbey waar we de dag ook begonnen zijn. We rijden nog even door naar Clifden om wat winkels te bekijken. Maar ook hier zie je weer veel winkels met prachtige wollen truien en sjaals.

Het weer zat vandaag ook weer mee, het is de hele dag droog geweest en de zon kwam er zelfs af en toe doorheen. Het is wel een stuk kouder de laatste dagen, rond de 19 graden. Maar wij klagen niet, dit is prima weer om erop uit te gaan.

Vanavond lekker gegeten in Clifden, je kan in Ierland echt lekker eten. Vooral vis en steaks en overal is wel een fles Italiaanse wijn te krijgen. Restaurants zijn hier ook vaak druk, vooral in het weekend moet je reserveren. Tot nu toe hebben we eigenlijk overal wel lekker gegeten, ook voor lunches kan je hier overal terecht.