ierland-2019.reismee.nl

Dag 18 Clifden - Dublin

Vandaag hadden we een reisdag. We moesten het land doorkruisen van west naar oost. Maar eerst weer een lekker ontbijt in Sharamore House B&B in Clifden. Daarna spullen inladen en weer op pad.

We moesten bijna 300 kilometer rijden naar Dublin, vanaf Galway was het gelukkig voor Walter helemaal snelweg.

Maar eerst zijn we nog even gestopt bij Aughnanure Castle vlakbij Oughterard. Aughnanure Castle werd rond 1500 gebouwd door de familie O'Flaherty, een van de clans van Galway. Na hier even rondgelopen te hebben, zijn we verder gereden. Het was vandaag lichtbewolkt maar wel droog, dus ideaal weer om te rijden.

Rond de middag zijn we gestopt in Athlone, een klein stadje in het hart van Ierland. Volgens de boekjes is dit een mooi stadje waarbij ieder gebouw een verhaal te vertellen heeft. Ook de foto's in de reisboeken lieten een mooi stadje zien. Maar ons viel het tegen, het was eigenlijk niet veel bijzonders. Veel winkels en eetzaakjes waren gesloten, maar we hebben toch een lekkere tonijn en kip/pesto sandwich gegeten.

Toen we verder reden naar Dublin zei Walter opeens: "Als we nu de auto eens inleveren bij het vliegveld en de koffers op het vliegveld in de tijdelijke opslag doen. We hebben toch de auto niet nodig in Dublin." Net alsof hij een fantastisch voorstel had gedaan. Ik had dat veel eerder al eens voorgesteld, maar toen vond hij dat allemaal niet nodig. Nu wist ik niet dat we de koffers op het vliegveld in bewaring konden geven, maar ik had al wel voorgesteld om de auto eerder in te leveren. Maar goed, nu leek het net of het zijn eigen idee was. Het leek mij op zich ook wel een prima idee, we hadden de auto inderdaad niet nodig in de stad en parkeren in Dublin is erg duur.

Dus maar meteen naar Hertz gereden bij Dublin Airport om de auto in te leveren. Daarna door naar terminal 1 om de koffers in te leveren, wat we nodig hadden, hebben we meegenomen in de handbagage koffertjes. Met de bus konden we in 40 minuten richting centrum van Dublin rijden. We hebben maar meteen een buskaart voor 3 dagen gekocht, inclusief hop-on-hop-of bus, we blijven tenslotte toeristen. Toen we met de bus door het centrum reden, was ik zo blij dat we dit niet met de auto gedaan hebben. Wat een drukte op de weg, en dan dat vreemde links rijden. Nee, dit was veel beter. Vanaf de bushalte was het nog geen 10 minuten lopen naar ons hotel, Fitzwilliam Townhouse. Wel een heel verschil met alle kamers die we tot nu toe gehad hebben, ik denk dat hij de helft is qua grootte dan we steeds gehad hebben. Maar goed, dat was te verwachten in een stad. Het hotel ligt wel heel gunstig, op loopafstand van het centrum en van vele pubs en restaurants.

Vanavond dan ook lekker gaan eten bij Brookwood, uiensoep vooraf en daarna een heerlijke cote du buf voor 2 personen. Natuurlijk weer met een lekkere fles wijn erbij, een Primitivo. Een kop espresso na en we konden er weer tegen. Het valt ons wel op dat de koffie in Ierland heel goed is. Je krijgt of verse filterkoffie of espresso, maar altijd lekker. Na het eten nog een rondje gelopen en nu weer terug op onze hotelkamer. Morgen gaan we Dublin in, we hebben al kaartjes besteld voor de library en het Book of Kells van het Trinity college.