ierland-2019.reismee.nl

Dag 20 Dublin

Ons hotel, het Fitzwilliam House, is een "heritage property". Gedurende de 19de eeuw was het normaal voor welvarende landeigenaren om een verblijf in Dublin te hebben. Het Fitzwilliam House werd eigendom van de familie Braddell op 27 februari 1836 voor 600 pond. De familie had een landgoed Coolmelagh House in County Wexford. Het overgrote deel van het huis is nog in originele staat zoals het was in 1836.

En weer begon de dag zonnig en warm, rond de 22 graden. Hoewel er in de loop van de dag wat meer wolken kwamen, was het toch een prachtige dag om door een stad te lopen. We begonnen vandaag in St. Stephen's Green, een park op het grootste plein van Europa. Je vindt hier ook mooie huizen omheen, sommige helemaal bekleed met klimop. Het park zelf is behoorlijk groot met meerdere vijvers en overal beelden van bekende Dubliners. Met dit mooie weer is het ook druk in het park, overal zitten mensen op bankjes en in het gras. Het park werd in 1880 door biermagnaat Sir Arthur Guinness, alias Lord Ardilaun aan de Dubliners geschonken.

Daarna lopen we door naar St. Patrick's Cathedral, waar het vol stond met bussen en dat betekent helaas altijd grote groepen. St. Patrick's Church is de hoofdkerk van de protestante Church of Ireland.

De kerk werd gesticht naast een heilige bron die Patrick, naar men zegt, omstreeks 450 n.C. gebruikte om bekeerlingen te dopen. Aartsbisschop John Comijn liet in 1192 een stenen kathedraal bouwen waar voorheen een houten kerk had gestaan. Een groot deel van het huidige gebouw dateert uit 1254-1270. Na allerlei verwoestingen en verbouwingen stelde Sir Benjamin Guinness in 1860 de middelen beschikbaar voor een grondige restauratie. De kathedraal zit vol met grafmonumenten en gedenkstenen, onder andere van Jonathan Swift, deken van St. Patrick's van 1713-1745. Terwijl wij rondliepen in de kerk, werd er door een voorganger een gebed opgezegd. Toen deze man ons hoorde praten, vroeg hij of wij Nederlanders waren. Toen wij dat beaamden, wilde hij ons iets laten zien. Er stond in de kerk een stoel die gebruikt was door William III of Orange, ofwel Willem van Oranje. We kregen een hele uitleg over de situatie in die tijd, dat was eigenlijk wel heel leuk. Ook wees hij ons nog op wat bijzonderheden die te zien waren in de kerk en die we anders niet opgemerkt hadden. Buiten de kerk ligt nog een parkje, vanuit hier had je mooi uitzicht op de kerk.

Na dit bezoek zijn we naar de Christ Church Cathedral gelopen, de katholieke tegenhanger van de St. Patrick's Cathedral. Deze kerk is met een loopbrug vergelijkbaar met de brug der zuchten in Venetië verbonden met de neogotische Synod Hall. Je vindt hier een tentoonstelling over Dublin ten tijde van de Vikingen en de middeleeuwen. De Vikingen landden eind 8ste eeuw in Ierland en stichtten Dublin in 841. Na de Anglo-Normandische invasie van Stongbow in 1169 raakte de bloeiende Ierse Vikinggemeenschap in verval. Dublin in de middeleeuwen werd getoond door nagemaakte huizen, havens en markten met bijbehorende geluiden, erg leuk om te zien. Daarna via de loopbrug naar de Christ Church Cathedral gelopen.

Dunan, de eerste bisschop van Dublin, en Sitric "Silkenbeard", de Vikingkoning van Dublin, stichtten deze kathedraal in 1038. In 1186 werd de kerk verbouwd door John Comijn, die ook de St. Patrick heeft gebouwd. Strongbow lag in de Christ Church begraven, maar zijn graf is vernietigd toen het dak van de kerk in 1562 is ingestort. Nu ligt er ter nagedachtenis aan Strongbow een vervangende graftombe uit de 14e eeuw met een anonieme ridder in volle uitrusting. Onder de kerk vind je een enorme crypte met kunstschatten, waaronder een zilveren schaal die geschonken is aan de kerk door (opnieuw) Willem III van Oranje in 1690 na zijn overwinning in de Slag bij de Boyne. We zien de Nederlandse leeuw ook in de crypte. Een ander hoogtepunt in de kerk is een kist met daarin het hart van Saint Laurence O'Toole. Deze kist was gestolen in 2012, maar is in 2018 weer teruggevonden.

Daarna doorgelopen naar City Hall, gebouwd tussen 1769-1779 voor de Royal Exchange (beurs).

En toen gaan lunchen in dé Temple Bar. Dat was echt ontzettend leuk. Wat een gezellige bar. De bar bestaat uit meerdere ruimtes met overal tafels, barkrukken en mensen. Ze hebben meer dan 500 soorten whiskey, waaronder eigen merk. Ook hebben ze denk ik wel 20 soorten bier van de tap. We hebben een lekkere sandwich gegeten en natuurlijk nog een Irish Coffee gedronken. Er was live muziek, een gitarist die gezellige meezingnummers speelde zoals Delilah. De pub stamt uit 1840 en is gevestigd in de wijk Temple Bar. We hebben ons hier prima vermaakt.

Na alle gezelligheid zijn we nog even gaan shoppen en langzaam terug gaan lopen naar ons hotel. Daar hebben we lekker even rustig aan gedaan voordat we vanavond in een pub Fish & Chips zijn gaan eten. Ook daar was live muziek, maar dat was lang zo goed niet als vanmiddag. Toch is het wel gezellig om te horen.

Morgen onze laatste dag in Dublin, dan zit het er weer op. Daar gaan we nog volop van genieten, het weer zal in ieder geval meezitten.